طرح یک هدف

دانشگاه امام صادق علیه اسلام با توجه به اهداف والای خود، شیوه‌های مختلف آموزشی را برای دانش‌جویان خود، مد نظر داشته است. اهدافی که آخرین بار در راهبرد‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مورد تأکید قرار گرفت. از جمله اسناد و روش‌هایی که به جهت حداکثر نمودن کارآمدی خروجی‌های دانشگاه، تصویب شده و توسط اساتید محترم دانشکده معارف اسلامی و مدیریت نیز ویراش شده و به عنوان نقشه راه دانشکده مطرح شده است، سند چشم انداز خروجی دانشجویان است که مشخص می‌کند اگر دانشجویان فارغ التحصیل دانشکده دارای خصوصیات یکی از این طیف‌ها باشد، (البته با در نظر گرفتن اولویت‌های ثانویه) مطلوب دانشکده حاصل شده است. خلاصه طیف مصوب به این صورت است:

سطح سوم: متفکران اسلام شناسی که در جهت دهی به علوم مدیریت، بر پایه اسلام موثر باشند و در این حوزه به عنوان مرجع علمی شناخته شوند.

سطح دوم:اساتید، مشاوران و متخصصانی که با اندوخته درخور از رشته تحصیلی خود و علوم انسانی اسلامی، گفتگوی این دو حوزه را تسهیل نمایند.

سطح اول: مدیران و رهبران تحول آفرین که با علم بر اندیشه های مدیریت اسلامی، بتوانند به گونه ای موثر، در پیاده شدن آموزه های اسلام در واقعیت موجود نقش ایفا کنند.


مدیرشو و آموزش خلبانان

در گذشته، یکی از اصلیترین چالشهای آموزش خلبانان، هزینه بالای شکست آنها در دوره آزمایشی واقعی بوده است. هزینه هایی که نه تنها به از بین رفتن یک هواپیما، بلکه گاهی به مرگ شخص تحت آموزش ختم میشده است. به همین دلیل در اواسط سده 20 میلادی و با گسترش فناوری اطلاعات، محیط های شبیه سازی شده پرواز ساخته شد تا آموزش عملی و امتحان نهایی خلبانان از واقعیت پرخطر به فضای شبیه‌سازی شده منتقل شود.

میتوان ادعا کرد که اگر آموزش ها و امتحانات عملی در مدیریت، از مورد مشابه خلبانی بیشتر نباشد، مسلما کمتر نخواهد بود. به همین جهت، رو کردن به آموزش از طریق شبیه‌سازی در مدیریت و سازمان، بسیار لازم است. انجمن علمی دانشجویان با مشورت اساتید، سعی نموده است تا این فضای شبیه سازی شده را در قالب طرح مدیر شو، در اختیار علم‌جویان مدیریت قرار دهد.

آنچه در این طرح مد نظر قرار گرفته است مهارت ها و علومی است که نیاز است تا مدیران، بدانند و در عرصه عمل لحاظ کنند. به عبارت دیگر، هدف، فراهم آوردن فضای رشد توانایی و مهارت حل مسأئل مختلف مدیریت و تصمیم گیری صحیح در صحنه عمل است؛ با استفاده از بازآوری علوم و فنونی که در کلاس‌های درس آموخته‌ایم. این طرح دارای سه گام و به شرح ذیل است:

عیدانه مدیریت: این بخش در قالب یک مسابقه چند مرحله‌ای برگزار می‌شود که در آن علم‌آموزان(به صورت فردی) در یک سازمان شبیه‌سازی شده، در موقعیت‌های واقعی تصمیم‌گیری و حل مساله قرار می‌گیرند. در این فرآیند، ابتدا داستان سازمان ارائه شده و چالشهای موجود مطرح میشود و سپس پنل سوالات ارائه شده و هر علم آموز تصمیمات خود را به نرم افزار منتقل میکند. با توجه به تصمیمات شرکت کننده، قسمت بعدی داستان ساخته شده و ارائه می‌گردد و باز چالش و باز سوال و تصمیم گیری جدید...

دوره سکوی پرتاب: گام دوم موردپژوهی در قالب مسابقات گروهی به صورت حضوری و گروهی است که در طول سال تحصیلی و ماه مبارک رمضان، به خواست خدا برگزار خواهد شد.

پنل مسائل سازمان: پس از طی مراحل مواجهه با مسائل شبیه‌سازی شده، علم‌جویان به گام نهایی طرح مدیر شو! که همان بررسی مسائل سازمان‌های واقعی است وارد خواهند شد. این بخش در قالب پنل ارائه مسائل از طرف صاحبان مسأله، تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای حل آن و ارائه راه حل‌ها به صاحبان صنایع انجام خواهد شد.


یک مثال بسیار ساده از یک مساله شبیه سازی شده

فرض کنید مدیر تولید یک کارخانه‌ی تولید لاستیک هستید. یکی از سرکارگران شما، مدتی است کم‌کار شده است. با علم به این که کم‌کاری این کارگر در حال سرایت به همکاران و زیردستان اوست، او را احضار کرده و تذکرات جدی به او می‌دهید. پس از گذشت مدتی، تغیر مورد نظر شما در رفتار او نمود نیافته است.

می‌دانید که او تنها فردی است که می‌تواند گروه زیر دست خود (به دلیل برخی تعصبات غیرحرفه‌ای کارگران آن گروه) که در فرآیند تولید نقش موثری دارند، را مدیریت کند. در همین زمان، سرکارگران دیگر در مورد کام‌کاری گروه مورد نظر و عدم برخورد شما با آنها، به شما اعتراض می‌کنند.

شما به مشاوران خود مراجعه نموده و یکی از آنها مشکلات شدید خانوادگی فرد و مشاور دیگری بهانه‌جویی وی با هدف دریافت حقوق بیشتر را به عنوان دلیل کم‌کاری او مطرح می‌کنند.

اکنون نوبت به تصمیم گیری شما رسیده است. اخراج، کسر حقوق، افزایش حقوق، صحبت خصوصی با فرد کم‌کار و تذکرات جدی‌تر، موکول نمودن اتخاذ تصمیم به فرصتی دیگر و... پیش روی شماست.

عیدانه مدیریت(گام اول مدیرشو!) قصد دارد با شبیه‌سازی فضایی به مراتب پیچیده تر و واقعیتر از این، به علم‌آموزان کمک کند تا تعارضات و شرایط عدم‌اطمینان موجود در تصمیم‌گیری‌های واقعی را درک کنند، شرایط را مدیریت کرده با تمرکز به دنبال جمع آوری اطلاعات لازم باشند و در نهایت با مسأله به درستی مواجه شده و به حل آن بپردازند. این فرآیند در سه مرحله ادامه می‌یابد که پس از هر پاسخ، بر اساس نتایج و عواقبی که تصمیمات اتخاذ شده دارد، شرکت‌کننده با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد.

ملاک گروه داوری در امتیاز‌دهی، تلاش شما برای جمع آوری اطلاعات حداکثری و تلاش برای مدیریت فضای مسأله است.